Idag är frågan om e-Arkiv hos kommuner och landsting mer aktuell någonsin. Det finns flera exempel på kommuner som nyligen upphandlat och som är i full färd med att implementera sina nya lösningar, och andra som nu genomför förstudier och/eller pilottester för eArkiv.
Enligt SKL som håller i det största ramavtalet för eArkiv, finns det stora vinster med eArkiv. Här är en lista med några punkter som SKL själva publicerat som fördelar med eArkiv:
- Ett e-arkiv ger din organisation bättre möjlighet att möta kravet på öppenhet.
- Ett e-arkiv ger möjlighet att uppfylla offentlighetslagstiftningen.
- Ett e-arkiv ger ett effektivt stöd för att elektroniskt kunna lagra och återsöka alla de tusentals handlingar och ärenden som årligen hanteras.
- Med e-arkiv ges förutsättningar för bättre service, tillgänglighet och verksamhetsutveckling.
Som leverantör av eArkiv kan vi tydligt se hur marknaden är uppdelad i två läger: Det ena lägret som förespråkar eArkiv som Tjänst, och det andra eArkiv som Produkt. Produkten installeras på plats med lagring och klientinstallation. För produkten tillkommer alltså kostnader i form av egen personal, servrar, lokaler osv. Eftersom att detta inklusive uppdateringar och produktutveckling ingår i priset för tjänsten har den på senare år blivit ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för dem som vill köpa eArkiv.
Med rätta finns det i båda lägren idag en oro för säkerhetsaspekten med Tjänst.
Vanliga frågeställningar är:
- Hur vet vi att lagringen sker i enlighet med Arkivlagen?
- Hur säkerställer vi att informationen är säkert arkiverad?
- Att den är Backuppad på ett fackmannamässigt vis?
- Vad gäller vid driftavbrott?